2021-09-19 12:00:22 EDUKATIVNE RADIONICE O EDUKACIJI DJECE S POTEŠKOĆAMA U RAZVOJU Kako to rade Slovenci? U utorak, 14. rujna na radioničku edukaciju u Ljubljanu uputili su se naš ravnatelj Tomislav Gregur, prof. , mr. sc. Tanja Lilić, pedagoginja te koordinatorica na projektu Regionalnog centra Zabok (ReCeZa) prof. Sanja Kovačić. S njima su bili i predstavnici ostalih obrazovnih ustanova uključenih u projekt ReCeZe; Gospodarske škole Varaždin, Srednje škole Zabok, Turističko ugostiteljske i prehrambene škole Bjelovar, te udruge Unuo iz Zagreba. Domaćin im je bio slovenski partner u ReCeZi - BIC, odnosno Biotehnički obrazovni centar. Riječ je o jednom od deset najvećih školskih centara u Sloveniji koji u svom sklopu ima 9 srednjoškolskih i 2 poslijediplomska obrazovna programa iz područja turizma, ugostiteljstva, veterine, hrane i prehrane, biotehnologije i očuvanja prirode. Cijeli centar obrazuje 600-tinjak polaznika, od čega je njih 200-tinjak s poteškoćama u razvoju. Upravo je obrazovanje djece s poteškoćama u razvoju bio i tematski fokus cjelodnevne edukacije. Prezentaciju o tome na koji način se s njima radi u školi te na praktičnoj nastavi pripremile su nastavnice Andreja Perčić i Tanja Kek. Bilo je riječi i o certificiranju zaposlenika u tvrtkama kako bi mogli provoditi nastavu s djecom koja imaju posebne potrebe, potporama koje daje država, ali i generalnoj problematici sustava vezano uz izobrazbu ovih učenika te komparaciji s hrvatskim sustavom u tom području obrazovanja. U ozračju razmjene iskustava i mišljenja sudionika edukacija je nastavljena prezentacijom Centra Janeza Levca, odnosno njihova ravnatelja, dr. Mateja Rovšeka, kojeg su domaćini predstavili kao najvećeg slovenskog stručnjaka u području osnovnoškolskog obrazovanja učenika s poteškoćama u razvoju. Fokus tog dijela programa edukacije bio je na slovenskom zakonodavnom okviru, inkluziji tih učenika u redovni program u osnovnim školama te nedovoljnoj osposobljenosti nastavnika i nedostatku stručnih suradnika u osnovnim školama. Centar Janeza Levca namijenjen je prvenstveno odgoju i obrazovanju te osposobljavanju djece i mladeži (učenika) s poteškoćama u razvoju, posebice onih sa smetnjama u psihičkom razvoju i autizmom. Ravnatelj Rovšek kazao je kako se oni bave i davanjem potpore redovnim obrazovnim ustanovama u obliku posebne pedagoške potpore učenicima te savjetovanja i obrazovanja za stručnjake i roditelje. Mnoge njihove aktivnosti usmjerene su na zapošljavanje i socijalnu uključenost. Sudionici skupa mogli su potom razgledati cijeli BiC uz stručno vodstvo koordinatora iz BICa u ReCeZi, prof. Boštjana Ozimeka. Posebno su dojmljive njihove suvremeno opremljene specijalizirane učionice. A kako se praktični dio obrazovanja učenika s posebnim potrebama iz BIC-a provodi u realnom sektoru prezentirano je u gradiću Domžale, nedaleko Ljubljane, gdje je predstavljen projekt ugostiteljskog objekta „Gostilno Delo“. Voditeljica projekta Tita Destovnik iznijela je mnoštvo korisnih informacija o tome na koji način povezuju obrazovanje i tržište rada kako bi učenicima s poteškoćama u razvoju olakšali taj tranzicijski postupak. Tamo je predstavljen i projekt „Prehod“ (hrv. „Tranzicija“) koji vodi Centar kontura, a njihova predstavnica Maja Zovko Stele objasnila je kako je namijenjen pružanju strukovne pomoći mladima s poteškoćama u razvoju u olakšavanju prijelaza na višu razinu obrazovanja ili na tržište rada. Edukacija je nastavljena na Sveučilišnom rehabilitacijskom institutu Republike Slovenije – Soča gdje su gosti iz Hrvatske imali priliku vidjeti i čuti o ulozi ove ustanove u zapošljavanju i profesionalnoj rehabilitaciji osoba s poteškoćama u razvoju u Sloveniji. Gospođa Sonja Kotnik prezentirala je prostorije u kojima se rade procjene sposobnosti i rehabilitacije te govorila o individualiziranim programima pomoću kojih se svakoj osobi nastoji maksimalno pomoći u nastojanju razvijanja vlastitih sposobnosti i mogućnosti. Cjelokupni posjet bio je vrlo konstruktivan i prepun praktičnih primjera. Iskustva Slovenaca u segmentu obrazovanja djece s posebnim potrebama, tranzicije i vertikalnog povezivanja obrazovanja i tržišta rada vrlo su poticajna i hvalevrijedna te otvaraju vidike djelovanja i našeg obrazovnog sustava. Tekst: Sanja Kovačić
|
Srednja škola Prelog |