2023-06-14 22:38:39 CHATGPT NA NASTAVI NJEMAČKOGA JEZIKA Jesmo li svjesni prednosti i nedostataka umjetne inteligencije? Hoće li nas zamijeniti umjetna inteligencija (UI)? Što sve može, a što (još) ne može? I najvažnije, jesu li učenici svjesni prednosti i nedostataka UI? Učenici 4. EK i 3.SK su na satu njemačkoga jezika isprobali ChatGPT. ChatGPT je chatbot, odnosno program za čavrljanje, programiran za čavrljanje o svim mogućim temama. Otvorena verzija ChatGPT-a povlači veliku količinu podataka do 2021., te imitira prirodni jezik kod razgovora. Razgovor s ChatGPT-om ponekad je toliko prirodan da biste ga lako zamijenili za čovjeka. No, je li doista to tako? I je li ChatGPT nepogrešiv, i kao takav prijetnja čovjeku? To smo htjeli provjeriti na njemačkom jeziku. Naime, učenici su s chatbotom pokušali voditi „normalan“ razgovor o raznim temama. U ovom slučaju pozdraviti, predstaviti se i malo porazgovarati o svakodnevnim temama. Budući chatbot rado ode u različite teme i piše dugačke odgovore, koji učenicima ne moraju nužno biti jasni na njemačkom (mada si mogu pomoći i kriomice zatražiti od chatbota da im prevede što je napisao 😊) chatbotu smo dali ulogu i zadatak, odnosno naredbu tzv. prompt. Naredba zadana ChatGPT-u bila je: Zamisli da si ti nastavnik njemačkoga jezika i podučavaš učenike na razini A1/A2. Razgovaraj s učenicima o različitim temama (predstavljanje, obitelj, slobodno vrijeme). Koristi pri tom jednostavne izraze i kratke rečenice. Postavljaj pitanja jedno po jedno. Učenici su oko 15-ak minuta razgovarali s ChatGPT-om te potom ispunili upitnik vezan uz njihovo viđenje umjetne inteligencije i ChatGPT-a u nastavi njemačkog jezika. U ovom je malom istraživanju sudjelovalo 6 učenika (3 učenice i 3 učenika). Svi su već čuli za ChatGPT, no 4 ih je probalo ChatGPT u školi, a 2 kod kuće. ChatGPT koriste i za razgovor, i za pisanje sastavaka i rješavanje zadaće. Razgovor s ChatGPT-om učenicima je bio zabavan i zanimljiv. Učenici smatraju kako je ChatGPT dobar za vježbanje razgovora na njemačkom jeziku (100%), pisanje sastavaka (88,3%), ali tek polovica smatra da je dobar za vježbanje gramatike. Trećina učenika nije razumjela što im je ChatGPT odgovorio, smatraju da su odgovori bili preopširni (88,3%). No, svejedno smatraju da je razgovor prirodno i normalno tekao te da su imali osjećaj kako razgovaraju s pravom osobom. 16,5% učenika smatra kako im je ChatGPT postavljao preosobna pitanja te osjećaju strah pri komunikaciji s chatbotom, ostali se ne slažu s tim izjavama. Učenici smatraju da ChatGPT može pomoći pri učenju njemačkog jezika, no ne i da može zamijeniti nastavnika/nastavnicu (66,7%). Trećina smatra da im je lakše pitati ChatGPT ako nešto ne razumiju nego nastavnika/nastavnicu, a tek 16,7% se s time ne slaže. Polovica učenika se niti slaže niti ne slaže s tom izjavom. Učenici smatraju da je umjetna inteligencija dobra kao pomoć pri učenju (33,3%), no ne samo kao pomoć već i da može zamijeniti učenje (33,3%). Zapitani boje li UI, učenici su podijeljeni, i dok je jednoj polovici to odlična stvar, druga polovica se boji takve tehnologije. Većina učenika (83,3%) smatra da će UI biti inteligentnija od ljudi, ako već i nije. Jednako tako smatraju da treba biti oprezan pri korištenju takvih tehnologija. Podijeljeni su oko toga hoće li UI uništiti svijet ili poboljšati. Učenici smatraju da će UI ljudima olakšati život (66,6%), a 16,6% smatra da će ga otežati. No svi se slažu da će utjecati na radna mjesta i gubitak posla. Dakle, možemo zaključiti kako su naši učenici (barem 4.EK i 3.SK) svjesni prednosti i nedostataka umjetne inteligencije i ChatGPT-a, i kako bi ona mogla utjecati na njihovu budućnost. Stoga je važno zajedno s učenicima otkrivati kako najbolje implementirati nove tehnologije, odnosno tehnologije ne bazi UI, a da pri tom ne štetimo samima sebi ili pak drugima.
|
Srednja škola Prelog |